Vårt arbeid med Åpenhetsloven

Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i henhold til Åpenhetsloven

Oslo Kongressenter er en del av Oslo Kongressenter Folkets Hus AS. Oslo Kongressenter driver med utleie av lokaler til større og mindre arrangementer som konferanser, kongresser, møter, banketter, «workshops», m.m. Vi bistår og tilbyr alt i fra høy teknisk kompetanse under arrangementet, til servering av førsteklasses lunsjer og middager.

Oslo Kongressenter Folkets Hus AS har som formål å eie, forvalte, drifte og leie ut forsamlingslokaler og kontorer til Landsorganisasjonen i Norge og tilknyttede organisasjoner og virksomheter.

Oslo Kongressenter Folkets Hus har etablert policy for ivaretagelse av åpenhetsloven basert på Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, utarbeidet etiske retningslinjer for leverandører og arbeider kontinuerlig med å systematisere og forbedre disse rutinene.

Loven pålegger Oslo Kongressenter Folkets Hus en informasjonsplikt og en plikt til blant annet å gjennomføre aktsomhetsvurderinger. Gjennom våre nettsider gis allmennheten tilgang til informasjon om det arbeidet Oslo Kongressenter Folkets Hus gjør for å sikre dette arbeidet.

Årlig foretar vi en intern risikovurdering for å identifisere områder hvor det kan være utfordringer. Herunder vurderes risikoen for egne ansatte og hvordan vi håndterer eventuelle mulige utfordringer rundt mangfold og inkludering. Blir noen på arbeidsplassen utsatt for diskriminering eller trakasserende oppførsel fra kollegaer eller gjester vi har i hus, har vi interne rutiner for varsling og oppfølging. Oslo Kongressenter er opptatt å etterleve arbeidsmiljø krav til arbeidsmiljø og er blant annet opptatt av å sikre tilstrekkelig arbeidsfri mellom arbeidsøktene.

Som en del av arbeidet med helse, miljø og sikkerhet gjennomfører vi i regi av bedriftshelsetjenesten arbeidsmiljøundersøkelse, hvor vi retter fokus mot trivsel og miljø på arbeidsplassen.

Som et ledd i arbeidet med å inkludere og bevisstgjøre alle ansatte på aktiviteten i huset har vi tatt i bruk et nytt kommunikasjonsverktøy, hvor vi ønsker å samle alle og dele informasjon mellom oss og samtidig skape et samlingspunkt for kunnskapsdeling. Vi har en årlig samling for alle ansatte og har jevnlige allmøter for å styrke vår kultur, hvor blant annet bærekraft er et sentralt tema.

Oslo Kongressenter bruker Capitech som registreringsverktøy av arbeidstid, slik at vi til enhver tid har oversikt over tidsbruk. Det gjennomføres årlige medarbeidersamtaler for å kartlegge hver enkels situasjon, ens behov for påfyll av kompetanse og om man føler seg godt ivaretatt på arbeidsplassen. Verneombud gjennomfører oppdateringskurs der dette er nødvendig og er deltagende i arbeids- og miljøutvalget sammen med hovedtillitsvalgt, helsetjeneste, personalsjef og daglig leder.

Oslo Kongressenters leverandører, forretnings- og samarbeidspartnere er sentrale for evnen til å utføre vår virksomhet. Vi ønsker at våre forretningsforhold skal være basert på tillitt og åpenhet, og at våre leverandører deler Oslo Kongressenters holdning til etikk og etterlevelse. Våre leverandører og samarbeidspartnere skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og opprettholde et sikkert arbeidsmiljø. Ved inngåelse eller fornyelse av leverandøravtaler skal retningslinjene vedlegges kontrakter der dette er mulig. Les etiske retningslinjer for leverandører her (PDF).

Oslo Kongressenter Folkets Hus gjennomfører to årlige undersøkelser blant et utvalg av våre leverandører/samarbeidspartnere med spørsmål om etterlevelse av åpenhetsloven. Henvendelsene har vist at de aller fleste av våre leverandører etterlever kravene og har gode rutiner for å følge opp sine underleverandører. Gjennom det siste året har vi møtt på to mindre leverandører som ikke tilfredsstilte våre krav til dokumentasjon og handling, dette fordi de ikke hadde mottatt tilstrekkelig informasjon fra sine underleverandører. De to virksomhetene har i ettertid fremlagt svar på våre krav til dokumentasjon og satt dette i system på en tilfredsstillende måte.

Det siste året har vi hatt et spesielt søkelys på våre leverandører fra byggebransjen og sett på hvordan de blant annet ivaretar sine ansatte og deres arbeidsavtaler. De gjennomførte undersøkelsene avdekket ikke noe kritikkverdig. Fremover vil vi ha søkelyset på leverandører lengre ut i kjeden, samt ha tette oppfølging av alle nyetablerte avtaler.

Arbeidet med Åpenhetsloven ledes av vår personalsjef og spørsmål og andre henvendelser kan rettes til aapenhetsloven@oslo.kongressenter.no.

 

Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i henhold til Åpenhetsloven (PDF)